Προβολή Χωρίς τίτλο σε χάρτη μεγαλύτερου μεγέθους

Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Οι θέσεις των ΕΑΣ Ηλείας – Ολυμπίας, Αμαλιάδας, Γαστούνης και Λεχαινών για το σχέδιο νόμου των Συνεταιριστικών Οργανώσεων


Οι Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηλείας – Ολυμπίας, Αμαλιάδας, Γαστούνης και Λεχαινών, σε επιστολή τους που έστειλαν προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Κώστα Σκανδαλίδη,
τον ενημερώνουν για τα αποτελέσματα της συζήτησης που υπήρξε με το σύνολο των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ) για το προτεινόμενο σχέδιο νόμου των Συνεταιριστικών Οργανώσεων και τις θέσεις που έχουν. Στην επιστολή περιλαμβάνονται και επτά σημεία για τα οποία οι συγκεκριμένες Ενώσεις διαφωνούν πλήρως και τα θεωρούν ως «αδιαπραγμάτευτα».

Οι ΕΑΣ θεωρούν αποδεκτά σημεία στο σχέδιο νόμου τα ακόλουθα:

1) Συμφωνούμε ως προς τη διαγραφή των ανενεργών Συνεταιρισμών, όπως ήδη έχει προταθεί από την ΠΑΣΕΓΕΣ στην πολιτική ηγεσία του ΥπΑΑΤ να ασκηθεί το δικαίωμα αυτό, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο του νόμου 2810/2000 (άρθρο 23), το οποίο σαφώς προβλέπει τις διαδικασίες λύσης των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, σε σχέση και με την αρμοδιότητα της εποπτεύουσας αρχής.
2) Κρίνεται αναγκαία η συμπλήρωση, με σχετική τροπολογία, του ισχύοντος νόμου 2810/2000, έτσι ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στις ΕΑΣ, με δική τους αποκλειστικά βούληση, να αποφασίζουν τη μετατροπή τους σε πρωτοβάθμιους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς.
3) Είναι αναγκαία η εγγραφή των πρωτοβάθμιων Αγροτικών Συνεταιρισμών ως μελών της ΠΑΣΕΓΕΣ, ζήτημα το οποίο απαιτεί τροποποίηση του σχετικού άρθρου του νόμου 2810/2000, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η έκφραση από την ΠΑΣΕΓΕΣ των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, στο σύνολό τους.

Τα σημεία στα οποία διαφωνούμε απολύτως ως ΕΑΣ και τα οποία θεωρούμε ως «αδιαπραγμάτευτα» στο πλαίσιο του προτεινόμενου σχεδίου, είναι τα εξής:

1) Ο υποχρεωτικός περιορισμός του δικαιώματος του Συνεταιρίζεσθαι σε δύο μόνο βαθμίδες, με την κατάργηση των ΕΑΣ, γεγονός που αντίκειται στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτονομία των συνεταιριζόμενων αγροτών – παραγωγών, να επιλέξουν εθελοντικά τις βαθμίδες των οργανώσεών τους.
2) Η υποχρεωτική μετατροπή των ΕΑΣ σε πρωτοβάθμιους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, μετά από συγχώνευσή τους. Όπως έχει προταθεί και από την ΠΑΣΕΓΕΣ, οποιαδήποτε μετατροπή πρέπει να είναι εθελοντική και ο νόμος απλά να τη διευκολύνει και όχι να την επιβάλλει, υπό τη δαμόκλειο σπάθη της κατάργησης ή της αναγκαστικής συγχώνευσης.
3) Η υποχρεωτική διάλυση των ανενεργών Πρωτοβάθμιων Αγροτικών Συνεταιρισμών, αποτελεί ζήτημα ανέφικτο και ανεφάρμοστό. Τονίζεται ότι έχουμε υποστηρίξει ότι το Συνεταιριστικό Κίνημα πρέπει να απαλλαγεί από τα ανενεργά μέλη του, είτε αυτά είναι φυσικά πρόσωπα είτε είναι νομικά πρόσωπα. Για το σκοπό αυτό έχει προταθεί η διαγραφή του μέλους που δεν συναλλάσσεται με το Συνεταιρισμό για ορισμένη χρονική περίοδο, η οποία ορίζεται από το καταστατικό και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από ορισμένο χρονικό διάστημα (δύο διαχειριστικές χρήσεις). Αυτή είναι η μοναδική νόμιμη και συνταγματικά κατοχυρωμένη διαδικασία διαγραφής ανενεργών μελών, φυσικών και νομικών προσώπων. Διατάξεις για αναγκαστική συγχώνευση και αναγκαστική εκκαθάριση που διατάσσονται από τον εκάστοτε υπουργό είναι ευθέως αντισυνταγματικές.
4) Διαφωνούμε απόλυτα ως προς την ένταξη Οργανώσεων Παραγωγών που αποτελούν εταιρείες του εμπορικού νόμου (Α.Ε., Ε.Π.Ε. κ.τ.λ.) στη συνεταιριστική δομή. Υπογραμμίζεται ότι η ένταξη κεφαλαιουχικών εταιρειών στη συνεταιριστική πυραμίδα αποτελεί παρέκβαση που ευθέως αντιβαίνει στη διεθνή συνεταιριστική αρχή της εκούσιας ένωσης φυσικών προσώπων και των οργανώσεών τους.
5) Διαφωνούμε στη διάλυση των Συνεταιριστικών Εταιρειών, μια και το προτεινόμενο σχέδιο νόμου τις υποχρεώνει αναγκαστικά να έχουν μετόχους μόνο πρωτοβάθμιους αγροτικούς συνεταιρισμούς ή οργανώσεις παραγωγών. Το ίδιο ισχύει αναλογικά και για τις Κεντρικές Ενώσεις και τις Κοινοπραξίες Συνεταιριστικών Οργανώσεων. Πρόκειται για μια ακόμη αντισυνταγματική ρύθμιση.
6) Διαφωνούμε στην προτεινόμενη ρύθμιση του σχεδίου νόμου ως προς τον τρόπο ανάδειξης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΑΣΕΓΕΣ, μιας και το νομοσχέδιο επιβάλλει, αντισυνταγματικά, την εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου, όχι από τη Γενική Συνέλευση της ΠΑΣΕΓΕΣ, που απαρτίζεται από αντιπροσώπους του κάθε μέλους της, νόμιμου προσώπου (όπως επιβάλλει η δημοκρατική διαδικασία), αλλά συλλήβδην από όλα τα φυσικά μέλη όλων των νομικών προσώπων μιας διοικητικής περιφέρειας της χώρας, τα οποία δεν συγκροτούν τη Γενική Συνέλευση της ΠΑΣΕΓΕΣ. Το ζήτημα αυτό, πάντοτε, αποτελούσε θεσμικά, σύμφωνα με τη συνταγματική αρχή της αυτοδιοίκησης των συνεταιρισμών, ρύθμιση του καταστατικού της ΠΑΣΕΓΕΣ, με βάση ρητές διατάξεις όλων των συνεταιριστικών νόμων που ίσχυσαν από το 1935 που ιδρύθηκε.
7) Τέλος, θεωρούμε απολύτως αναγκαία να λειτουργήσει άμεσα ολιγομελής ομάδα εργασίας, με εκπροσώπους από την πλευρά του ΥπΑΑΤ και από την πλευρά της ΠΑΣΕΓΕΣ, για να επεξεργαστεί το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, στη νομική και συνταγματική του υπόσταση. 

Οι ΕΑΣ
Ηλείας – Ολυμπίας,
Αμαλιάδας,
Γαστούνης,
Λεχαινών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου