Προβολή Χωρίς τίτλο σε χάρτη μεγαλύτερου μεγέθους

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Συνέντευξη Χαρ. Καφύρα για το φράγμα Πηνειού

«Καταρχήν θέλω να κάνω δύο γενικές παρατηρήσεις :
1. Για το έργο ύδρευσης των πολιτών της Αμαλιάδας και των Δήμων του Κάμπου από το
Φράγμα του Πηνειού ήταν και είναι αταλάντευτη η θέση μας και αμέριστη η υποστήριξη μας ότι αυτό το έργο πρέπει να γίνει και μάλιστα όσο γίνεται πιο σύντομα, διότι επιλύει οριστικά και για πάντα το πρόβλημα.
2. Στην πολιτική πρέπει να επικρατεί η σύνεση, η συνέπεια, η λογική, αλλά κυρίως το ήθος. Οι πολιτικοί πρέπει να γινόμαστε παράδειγμα σε αυτούς που εκπροσωπούμε, αυτό αρμόζει σε έναν τόπο που δικαιολογημένα καυχιέται ότι γέννησε τη δημοκρατία. 
Ο δήμαρχος Ήλιδας, ο φίλος μου Γιάννης Λυμπέρης, συνεργάτης μου τόσα χρόνια, δεν ξέρω για ποιον λόγο απώλεσε τον έλεγχο και απεύθυνε ανυπόστατες κατηγορίες προς εμένα και τους Περιφερειακούς Συμβούλους.
Μιλώντας ο κ. Λυμπέρης για το έργο «Έγκριση μελέτης – Επισκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φράγματος Πηνειού Ν. Ηλείας», είπε ότι :
• «υπήρχαν ενστάσεις για το πώς ένα έργο που ανήκει στην Περιφέρεια θα το κάνει ο Δήμος»
 «αν με οποιοδήποτε τρόπο ο κ. Καφύρας δεν διευθετήσει το θέμα για να μπορέσουμε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο να δώσουμε νερό στο διυλιστήριο, τότε θα αναλάβει όλη την ευθύνη»
• «θα πρέπει να απολογηθεί (σ.σ. ο Καφύρας) σε 80.000 κόσμο που περιμένει να πιει νερό από το διυλιστήριο»



• «πως μπορεί όλα αυτά τα χρόνια ο κόσμος να κοιμάται ήσυχος όταν ο εξοπλισμός του φράγματος Πηνειού είναι επικίνδυνος;»



• «αν σπάσει, τότε το τσουνάμι που θα σηκωθεί θα φτάσει στη Ζάκυνθο. Θα γίνουμε Φουκουσίμα»



• «είναι καιρός να αναλογιστούμε όλοι τις ευθύνες μας»



Επειδή όλα αυτά που μας καταλογίζει ο Δήμαρχος Ήλιδας είναι πολλά και σοβαρά, ας τα δούμε διεξοδικά.



 ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ



Αρκετά όψιμα ο Δήμαρχος Ήλιδας ενδιαφέρθηκε για το Φράγμα όταν εμείς και μόνο εμείς έχουμε ενδιαφερθεί για αυτό και κανείς άλλος, όπως προκύπτει και από τα παρακάτω :



 Το 2008 στις συσκέψεις που κάναμε σαν Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ηλείας για τα αρδευτικά δίκτυα και φράγματα Αλφειού και Πηνειού, είχαμε διαπιστώσει τα σοβαρά προβλήματα που είχαν αυτά και είχαμε θέσει στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αίτημα για χρηματοδότηση για την ασφάλεια των Φραγμάτων και του αρδευτικού δικτύου. Μάλιστα είχαμε αποστείλει έγγραφα στις 18-11-08 και στις 13-10-09 στην ΠΔΕ και είχαμε ζητήσει χρηματοδοτήσεις.



 Τον Φεβρουάριο του 2010, ανησυχώντας ιδιαίτερα για την κατάσταση των φραγμάτων και ειδικά για το φράγμα Πηνειού, απευθύναμε πρόσκληση στον Γενικό Γραμματέα της ΠΔΕ για επιτόπια επίσκεψη, στη συνέχεια έγινε σύσκεψη στην Νομαρχία με θέμα «Τα πλημμυρικά φαινόμενα στον ποταμό Πηνειό και τα προβλήματα του Φράγματος», όπου και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η κατάσταση του Φράγματος είναι σοβαρή και μπορεί να καταλήξει σε επικίνδυνες καταστάσεις και ότι απαιτείται άμεση επισκευή του φράγματος και για αυτό ζητήθηκε χρηματοδότηση από την ΠΔΕ.



 Για τον ίδιο σκοπό, στις 24 -02-10 μετά από πρόσκληση μας, ήρθαν και επισκέφθηκαν το Φράγμα ειδικοί επιστήμονες από τη ΔΕΗ για την κατάσταση του φράγματος, όπου και διαπίστωσαν ότι από στατικής πλευράς δεν συντρέχει κίνδυνος αλλά ότι απαιτείται άμεσα η επισκευή των θυροφραγμάτων και υπερχειλιστών.



 Στην σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2010 στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, με τη συμμετοχή μου, έθεσα, εκτός των άλλων προβλημάτων που αφορούσαν τον ΓΟΕΒ και τα αρδευτικά δίκτυα και το πρόβλημα λειτουργίας στο Φράγμα Πηνειού, δηλαδή τη λειτουργία των θυροφραγμάτων, των υπερχειλιστών, της συντήρησης των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και της πρόσληψης προσωπικού φυλάκων.



 Το θέμα αυτό το επανέφερα πάλι προς τον Γενικό Γραμματέα Δυτικής Ελλάδος στις 23-10-10 με έγγραφο μου και ζητούσα τις άμεσες παρεμβάσεις.



 Όπως προκύπτει μάλιστα σε απάντηση – ερώτηση του Περιφερειακού Συμβούλου και πρώην αντιδημάρχου Αμαλιάδας κ. Χρήστου Χριστοδουλόπουλου από τον Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος και Υποδομών :



o Μέχρι το 2010 η τέως ΔΕΚΕ έστελνε στη ΔΙΣΑ/ΔΕ συνεχώς τεχνικά δελτία για χρηματοδότηση από Εθνικούς Πόρους του έργου «Αναβάθμιση – εκσυγχρονισμός ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φράγματος Πηνειού» (μελέτη + έργο) προϋπολογισμού 1 εκ. ευρώ. Μέχρι σήμερα δεν έχει εγκριθεί πίστωση για το σχετικό έργο.



o Από την Δ/νση Ελέγχου και Κατασκευών έχει σταλεί από 12-2-2010 προς τους αρμόδιους φορείς της τότε Κρατικής Περιφέρειας εισηγητική έκθεση για τα προβλήματα του φράγματος και την ανάγκη σύνταξης της σχετικής μελέτης και επισκευή – συντήρηση των εγκαταστάσεων.



o Στην αιρετή Περιφέρεια από 4-8-2011 έχει διαβιβαστεί προς υπογραφή Τεχνικό Δελτίο του προτεινόμενου έργου.



 ΈΓΚΡΙΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΕΠΙΣΚΕΥΗΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΗΝΕΙΟΥ Ν. ΗΛΕΙΑΣ



Τώρα λοιπόν αφού ξεκαθαρίσαμε ποιος ανησυχούσε για το Φράγμα και ποιος δεν κοιμόταν ήσυχος, ας προχωρήσουμε και σε αυτό καθαυτό το πρόβλημα που αφορά την Έγκριση μελέτης – Επισκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φράγματος Πηνειού Ν. Ηλείας.



Υποβλήθηκε μέσω της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας το έργο «Έγκριση μελέτης – Επισκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φράγματος Πηνειού Ν. Ηλείας» του Δήμου Ήλιδας και ζήτησε την υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης από τον Περιφερειάρχη .



Το νέο έργο είναι ως γνωστόν «επισκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φράγματος Πηνειού Ν. Ηλείας» και είναι προϋπολογισμού 2.177.100€ και περιλαμβάνει παρεμβάσεις στα θυροφράγματα και στους υπερχειλιστές στα ηλεκτρομηχανολογικά και στον κεντρικό αγωγό παροχέτευσης ύδατος από το Φράγμα του Πηνειού.



Η σύνδεση του διυλιστηρίου, δηλαδή του αγωγού προσαγωγής, με το φρεάτιο υδροληψίας συμπεριλαμβάνονται στο έργο που εκτελείται «Ύδρευση – Διυλιστήριο από την τεχνητή λίμνη Πηνειού Δήμου Αμαλιάδας», προϋπολογισμού 22.000.000€ περίπου.



Πιστεύω τόσο ο κύριος του έργου όσο και ο ανάδοχος έπρεπε να ήταν γνώστες των προβλημάτων του Φράγματος και στα περίπου χρόνια που διήρκησε η διαδικασία ολοκλήρωσης του έργου, έπρεπε να αντιμετωπιστεί νωρίτερα και όχι τώρα που πλησιάζει η ολοκλήρωση του.



Η αρμόδια υπηρεσία – υπεύθυνη για τον τομέα υδραυλικών έργων της Περιφέρειας (πρώην ΔΕΚΕ) προφασίζετο έλλειψη εξειδικευμένων γνώσεων και καθυστερούσε την σύνταξη της τεχνικής έκθεσης προς τον Περιφερειάρχη για να εισαχθεί το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο και για να υπογραφεί η Προγραμματική Σύμβαση. Στη συνέχεια, με πρωτοβουλία μου, συνήλθε στο γραφείο μου η παράταξη των Περιφερειακών Συμβούλων της πλειοψηφίας για να εξετάσουμε το πρόβλημα. Αποφασίσαμε σε συνεννόηση με τον Περιφερειάρχη να ζητηθεί μέσα σε 20 μέρες να ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία (Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών ΠΔΕ – πρώην ΔΕΚΕ), αφού εξετάσει την μελέτη επισταμένως, να κάνει πραγματογνωμοσύνη και να συντάξει έκθεση και μετά από αυτό, εφόσον την ενέκρινε, να προχωρήσει ο Περιφερειάρχης στην υπογραφή της Σύμβασης.



Εδώ θέλω να υπογραμμίσω ότι δεν έχει μεγάλη σημασία ποιος εκτελεί το έργο, αρκεί να πραγματοποιηθεί σωστά και να έχει βέβαια και την αναγκαία επίβλεψη.



Μετά από αίτημα μας κλιμάκιο της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών ΠΔΕ – πρώην ΔΕΚΕ, πραγματοποίησε επίσκεψη και συνέταξε απόφαση με θέμα «Παρατηρήσεις επί της μελέτης : «ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΗΝΕΙΟΥ Ν. ΗΛΕΙΑΣ», καθώς και ενημέρωση επί των Υπηρεσιακών ενεργειών και απόψεών μας.



Μεταξύ άλλων η απόφαση αυτή αναφέρει :



 «Η μελέτη αυτή πουθενά δεν λαμβάνει πρόνοια για ελέγχους που πρέπει να προηγηθούν στα βυθισμένα τμήματα των εγκαταστάσεων, ούτε ορίζει την αλληλουχία και τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών που θα εξασφαλίσουν την απόλυτα ασφαλή παρέμβαση στα κρίσιμα σημεία των φραγμάτων. Ένας λάθος χειρισμός μια αβλεψία ή ακόμη και μια αστοχία, θα φέρει εντός δευτερολέπτων την κατάσταση εκτός ελέγχου, με τους συνεπακόλουθους κινδύνους που προαναφέρθηκαν, για ανθρώπινες ζωές, για τις περιουσίες των κατοίκων μεταξύ φράγματος και θαλάσσης, για τις ίδιες τις εγκαταστάσεις αλλά και για τον υδάτινο πόρο. Η δυναμική ενέργεια του ύδατος σε μια μη ελέγξιμη κατά¬σταση διαφυγής του. δύναται να αναπτύξει τερατώδη ισχύ και μη αναστρέψιμες βλάβες στο φράγμα και στις εγκαταστάσεις, ενώ οι συνέπειες για τους κατοίκους, για τις πε¬ριουσίες τους, για τη χλωρίδα και την πανίδα θα είναι τέτοιες που δύνανται να χαρα¬κτηρίσουν και την παραμικρότερη αβλεψία ως σοβαρό ποινικό αδίκημα εγκληματικής πράξης».



 «Στη μελέτη χρησιμοποιούνται ατάκτως οι λέξεις "συντήρηση", "επισκευή" και "αντικατάσταση" χωρίς να καθίσταται σαφής τόσο η έννοια των λέξεων, όσο και τα ακριβή σημεία του έργου που θα υπάρξει απλώς συντήρηση, συντήρηση και επισκευή και υποχρεωτική αντικατάσταση. Επιπλέον αυτό έχει σαν αποτέ¬λεσμα να τίθεται σε αμφισβήτηση αν ο εκτιμηθείς προϋπολογισμός είναι υποεκτιμημένος ή υπερεκτιμημένος».



 Η απόφαση «ομιλεί» περί αντιφάσεων της μελέτης και «από την αντίφαση αυτή παίρνοντας αφορμή, επισημαίνουμε την ορθότητα των παραπάνω θέσεων μας ότι, η οποιαδήποτε παρέμβαση σε ένα τέτοιο έργο απαι¬τεί υψηλή εξειδίκευση και τεχνογνωσία σε παρόμοια έργα και μηδενικό ρίσκο ατυχήματος από πιθανή διαφυγή νερού. Τις παραμέτρους αυτές όπως προανα¬φερθήκαμε, δεν τις λαμβάνει υπόψη της ούτε τις αντιμετωπίζει η μελέτη».



 «Θυρόφραγμα εντός λίμνης, σελ. 3. παρ. 2: «Ηλε¬κτρική εγκατάσταση. Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών κατά πάσα πι¬θανότητα θα απαιτηθεί εκτέλεση και άλλων πρόσθετων εργασιών.... ο πλήρης κατάλογος των απαιτούμενων προς εκτέλεση εργασιών θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της εργασίας....» Εδώ θεωρούμε ως προφανή την ασάφεια της μελέτης».



 «Ενώ το ακριβές σημείο από το οποίο θα παίρνει νερό το διυλιστήριο Αμαλιάδας είναι επί του υπογείου αγωγού απορροής που συνδέει την κεντρική λίμνη με την βαλβίδα ελέγχου του φυλακίου, δεν αναφέρεται στη μελέτη τίποτα για τον τρό¬πο σύνδεσης. Δεν αναφέρεται αν υπάρχει από κατασκευής του φράγματος και του αγωγιού αναμονή σύνδεσης ή αν θα γίνει παρέμβαση στον αγωγό και ποία θα είναι αυτή. Δεν αναφέρεται επίσης η αντιμετώπιση του στατικού μέρους της παρέμβασης στον υπόψη αγωγό ούτε υπάρχει σχετική μελέτη».



 «......... η συμβατότητα ανταλλακτικών για την περίπτωση επισκευής όσο και η συμβατότητα σύνδεσης και λειτουργίας τους με τμήματα τα οποία δεν λειτουργούν και πρέπει να αντικατασταθούν».



 «.... αναφέρεται ρητά ότι εργασίες που αφο¬ρούν στο άνοιγμα υπερχειλιστών - θυροφραγμάτων, θα πρέπει να λάβουν χώρα κατά τους θερινούς μήνες, οπότε και η στάθμη του ύδατος της λίμνης του φράγ¬ματος είναι στο χαμηλότερο σημείο της. Δεν λαμβάνονται όμως υπόψη οι ανά¬γκες άρδευσης των καλλιεργειών, οι καταστροφές που θα προέλθουν σ' αυτές και το ύψος των αποζημιώσεων ηρτημένης εσοδείας. Το ύψος αυτό, ως τάξη μεγέθους, θα προκύψει κατόπιν σοβαρής συνδρομής της Δ/νσης Γεωργίας Πύρ¬γου. Το μέγεθος των αποζημιώσεων ηρτημένης εσοδείας είναι δυνατόν να είναι πολύ μεγάλο και να καταστεί πολλαπλάσιο οικονομικό μέγεθος από τη συνολική δαπάνη του έργου».



 «...δεν διευκρινίζε¬ται τι από τον υπάρχοντα εξοπλισμό αλλάζει και τι παραμένει και επισκευά¬ζεται. Δεν αναφέρει για τα υλικά που ενδεχομένως θα αντικατασταθούν τα απαιτούμενα τεχνικά χαρακτηριστικά τους».



 «Τέλος στην μελέτη δεν υπάρχουν ενσωματωμένα μηχανολογικά σχέδια (όψεις, τομές, λεπτομέρειες, ούτε καν του ήδη υπάρχοντος και μη λειτουργούντος μηχανισμού) που θα χρησιμοποιηθούν και θα βοηθήσουν στην εκτέλεση των εργασιών. Επισυνάπτονται φωτοτυπίες μόνο κάποιων σκαριφημάτων στη Γαλλική με δυσανάγνωστες εγγραφές. Ούτε ηλεκτρολογικά σχέδια υπάρ¬χουν στη μελέτη-σχέδια γραμμών ισχύος, σχέδια πινάκων, κυκλωμάτων αυ¬τοματισμών, αλλά και σχέδια κυκλωμάτων ασθενών ρευμάτων».



 «Δεν υπάρχει αναλυτική επιμέτρηση των προς εκτέλεση εργασιών και συνεπώς είναι αδύνατος ο έλεγχος των τιμών των τεσσάρων άρθρων των οικοδομικών εργασιών (κατ' αποκοπή τίμημα) του προϋπολογισμού και του τιμολογίου μελέ¬της».



Από τα παραπάνω συνάγεται και από την απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών ΠΔΕ – πρώην ΔΕΚΕ, ότι η μελέτη έχει σοβαρές ελλείψεις και ότι η διαχείριση αποκατάστασης βλαβών σε έργο μεγάλης κλίμακας, όπως είναι το Φράγμα της τεχνητής Λίμνης του Πηνειού, είναι διαδικασία σύνθετη, απαιτεί τήρηση υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας και ότι πιθανές άστοχες παρεμβάσεις στο έργο είναι πιθανόν να προκαλέσουν μείζονες κινδύνους και προτείνει τα εξής :



 «Θεωρούμε ότι η λύση της εκπόνησης Μελέτης Εμπειρογνωμοσύνης από απόλυτα έμπειρο άτομο αποτελεί, κατά τα ανωτέρω, μονόδρομο ασφαλούς εκκίνησης σύ-νταξης μελέτης και έργου επισκευής του φράγματος».



 «Σε κάθε περίπτωση είναι γεγονός όμως ότι. μια άρτια επισκευή και συντήρηση του φράγματος απαιτεί εκτός από χρόνο και μια αξιόπιστη μελέτη. Μια αξιόπιστη με¬λέτη απαιτεί εκτός από βαθιά εμπειρία και αρκετό χρόνο, χρόνο πολλαπλάσιο του χρό¬νου που θα απαιτηθεί για τις εργασίες συντήρησης. Κατά τα σχετικά διεθνή καθιερωμέ¬να μια μελέτη έργου απαιτεί τριπλάσιο τουλάχιστον χρόνο από το χρόνο που απαιτεί η κατασκευή του».



 «Η εμπειρογνωμοσύνη ως ανωτέρω, η Μελέτη εφαρμογής και η εκτέλεση του έργου συντήρησης του φράγματος Πηνειού Ν. Ηλείας, με τις ιδιαιτερότητες και τους κινδύνους του που περιγράφηκαν και με δεδομένη την παλαιότητα του φράγματος και της μη συντήρησης του, σε καμία περίπτωση και για οποιονδήποτε λόγο δεν πρέπει να γίνει βεβιασμένα ή πλημμελώς».



Εμείς λοιπόν δεν μπορούμε παρά να υιοθετήσουμε τις προτάσεις των ειδικών, όπως περιγράφονται αναλυτικά στην απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών ΠΔΕ – πρώην ΔΕΚΕ.



Από την πλευρά μας θα επιδιώξουμε όλες αυτές οι διαδικασίες να γίνουν όσο μπορούν πιο σύντομα και κυρίως με ασφάλεια για το έργο και για τους κατοίκους της περιοχής.



Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι αν δεχόμαστε ή όχι την Προγραμματική Σύμβαση με τον Δήμο της Ήλιδας, διότι αυτό είναι αυτονόητο, όπως αυτονόητη είναι και η συνεργασία του Δήμου με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το έργο επαναλαμβάνω, να γίνει με σωστή μελέτη και με ασφάλεια για τους κατοίκους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου